Nieuws

Flessenactie groot succes!
Flessenactie groot succes!
MEGAVEEL FLESSEN INGEZAMELD! Afgelopen weken hebben wij met de hele school zoveel mogelijk flessen ingzameld voor het 7/8 kennismakingskamp. In de gang hebben verschillende opbergzakken gehangen waar kinderen de ingezamelde flessen konden inleveren. Ook zijn de kinderen van groep 7/8 (en andere groepen) langs de deuren geweest met bolderkarren, skelters en vuilniszakken om deze te vullen met zoveel mogelijk statiegeldflessen. Vandaag zijn alle flessen naar de PLUS in Herpen gebracht. We zijn allemaal erg blij en trots dat het gelukt is om zo’n groot bedrag in te zamelen. We hebben in totaal maar liefst 6 megazakken met lege flessen kunnen inleveren ter waarde van €281,40. Iedereen die heeft bijgedragen aan dit succes: BEDANKT!
21 juli
Lees verder
Flessenactie van groep 7/8
Flessenactie van groep 7/8
Groep 7/8 zamelt lege flessen in voor hun kennismakingskamp in september. Wil je een handje helpen? Lever dan je lege flessen in bij ons inzamelpunt tegenover het lokaal van groep 4/5.
6 juli
Lees verder
Vlijtig Liesje
Als afsluiting van het thema lente hebben alle kinderen vandaag een vlijtig liesje mee naar huis gekregen. Wij wensen jullie veel plezier bij het verzorgen van de plantjes.
31 mei
Lees verder
Het is bijna zover...
De voorbereidingen voor het Ravelijnfestijn zijn is volle gang. Er wordt flink gesjouwd....
25 mei
Lees verder
Het plein wordt aangepakt!
Wat is er vandaag hard gewerkt op het schoolplein. Een enthousiast groepje ouders heeft vandaag 3 pleinschilderingen aangebracht, zodat er lekker gespeeld kan worden en het ingezet kan worden voor bewegend leren. Binnenkort volgt de rest. Bedankt, harde werkers!
21 mei
Lees verder
Keuze cursus
Keuze cursus
Wij vinden het als school belangrijk om de creativiteit van leerlingen te ontwikkelen. Tijdens de laatste studiedag hebben wij als team hier uitleg over gekregen en gingen we zelf ook creatief aan de slag. Tijdens deze keuze cursus zijn Tessa, Anne S en ik aan de slag gegaan om wat we geleerd hebben om te zetten in een praktijk opdracht. Bij mij gingen de leerlingen aan de slag met hun eigen jungle dier, bij tessa stond de vacht van een dier centraal en Anne S is aan de slag gegaan met handen en vingers gecombineerd met dieren. Tot slot hebben we de kunstwerken gehouden om ze te laten zien op de opendag. Daarna worden de kunstwerken uitgedeeld en meegegeven naar huis. Groetjes, Daniek (Tessa en Anne S)
13 mei
Lees verder
Fijne tijd samen
Beste ouders/verzorgers, Hierbij een blog over de fijne tijd samen in 7/8. De kinderen hebben afgelopen woensdag heerlijk gewerkt aan de taak 'the beauty of nature'. Waarbij de leerlingen met krijt en verf intensief aan de slag gingen met schaduw en kleurovergangen. Het was met momenten tijdens creatief muisstil in de klas zo betrokken waren de leerlingen. Ook mochten de leerlingen na een intensieve periode aan het project bekende personen het eindproduct presenteren. Een aantal heren maakten een speurtocht over het plein met vragen waarin groepjes tegen elkaar streden. Een ander groepje maakte een escaperoom waarbij je hints kreeg waardoor je uit een kamer kon ontsnappen. Wat een betrokkenheid, doorzettingsvermogen en plezier! Daarnaast was er een groepje wat het spel 'among us' had uitgewerkt door de school heen. Een soort wie is de mol maar dan anders. Wat mooi om te zien dat bij de tweede keer spelen het een stuk beter ging, door duidelijke kaders te geven en verwachtingen uit te spreken. Ook was er een groepje dat een bekend persoon presenteerde door middel van een powerpointpresentatie en een kahoot. Het laatste groepje mag nog stralen in het zelf bedachte toneelstuk. Ook speelden we het spel over de lijn in het thema beroemd zijn. Hoe ver ga jij om beroemd te zijn? Zou je je kledingstijl aanpassen? Zou je met fans op de foto gaan terwijl je je niet lekker voelt? Mooie discussies met veel input. Verder stond PBS de afgelopen weken flink centraal. Voor de beloningen hebben de leerlingen hard gewerkt en daardoor dronken we samen thee en speelden we verstoppertje door de school. Tijdens theetijd kwamen de vragen van Open Up! tevoorschijn en spraken we over ziek zijn, lievelingsplekken en leeftijdsverschil. Deze week stond in het teken van lentekriebels en spraken we met elkaar over: de puberteit, seks, grenzen aangeven, verliefd zijn en over je gevoel praten. Delen voor en met elkaar. Wat een fijne tijd met deze heerlijke club. Geniet van het weekend en van al het moois dat op jullie pad mag komen, Tessa
25 maart
Lees verder
Thema beroemd en kunstweken
Thema beroemd en kunstweken
Beste ouders/verzorgers, We zijn vorige week gestart met de Kunstweken. Tijdens dit project gaat het over de beroemde kunstenaar Henri Matisse. De eerste les hebben de kinderen het werk van Matisse bekeken en naar de kenmerkende aspecten gekeken van zijn werk. Daarna zijn ze in tweetallen met verschillende opdrachten aan de slag gegaan: Scratch toepassen op zijn werk, wereldkaart maken met musea waar zijn werk hangt, powerpointpresentatie maken over het Fauvisme of met Paint een collage maken van het werk van Henri Tijdens de eerste werkles zijn de kinderen aan de slag gegaan met een eigen werk maken in de stijl van Henri. Dus in het werk kwamen elementen uit het Fauvisme terug. Vandaag was de eerste werkles. Na zijn ziekte heeft Henri naast het Fauvistische werk, ook veel collages gemaakt. De kinderen hebben geleerd over het kleurenpalet, complementaire kleuren en het gebruik van een silhouet. Vrijdag sluiten we samen in het amphitheater af en reflecteren we op de Kunstweken. We zijn ook gestart met het nieuwe thema van de leesmethode BLINK. De hoofdvraag tijdens het thema is: op wat voor manieren kun je beroemd zijn? De kinderen zijn gezamenlijk gestart in het boek Dagboek van een vlogger. Ook hebben we gekeken naar beroemde kunstenaars zoals Rembrandt en Van Gogh. We starten in deze weken met het namaken van een zelfportret van een beroemde schilder op een selfie. Daarnaast zijn ook de cito's deze week en krijgen de kinderen vrijdag het rapport en het advies mee naar huis. Dus staat de rapportmap nog thuis, deze graag meenemen naar school. Groet Tessa
7 februari
Lees verder
Thema geluk in Afrika
Beste ouders/verzorgers, Tijdens deze blog aandacht voor alle activiteiten rondom geluk in Afrika. We hebben de afgelopen weken rondom het taalthema geluk gewerkt. Dit thema hebben we gekoppeld aan het thema van w.o. wat Afrika is. Om het lezen aantrekkelijk te houden heb ik ervoor gekozen om de activiteiten de benoemen in een opsomming an geluk. GELUK IS: - het schrijven van een wens voor iemand die liefde of steun nodig heeft Zo schreven leerlingen een bericht aan een moeder, klasgenoot, buurvrouw, opa, ouders, nichtje of neefje. Hiermee leerden ze een bericht te schrijven vanuit het hart en te ervaren wat een hartenwens met een ander doet. Ook was het aanstekelijk om dit gevoel van geluk te ervaren en ontstonden zo daarna nog hartenwensen op eigen initiatief. - het leren van een oneindigend liedje. Net zoals de cyclus van het leven is dit lied uit Afrika oneindig. Dit lied werd gezongen door vissers uit Congo. - het vieren van 5-12 op school Iedereen had zijn best gedaan om iets leuks/grappigs/bijzonders te knutselen voor de ander. Daarnaast maakte iedere kind een persoonlijk gedicht voor bij de surprise. Ook speelden we een muziekbingo, en speelden we samen spelletjes. - gelukslessen Op 't Ravelijn maken wij gebruik van de methode De Gelukskoffer. Bij deze methode staan de pijlers van geluk centraal. De pijlers van geluk zijn o.a.: zelfvertrouwen, dankbaarheid, talenten, toekomstdromen, positief denken en geluk doorgeven. -het oefenen van de weeksluiting In de week van de weeksluiting hebben de kinderen een zelf bedacht optreden geoefend. Het ging over een jongetje dat op school over Afrika heeft geleerd, vervolgens gaat hij slapen en heeft hij 's nachts allerlei dromen en nachtmerries over Afrika. O.a. over het beklimmen van de tafelberg, het bezoeken van een workshop Afrikaans dansen, het spotten van de big five tijdens een safari en het neerstorten van een vliegtuig in Kaapstad. Uiteindelijk wordt de jongen wakker en bleek het allemaal een droom/nachtmerrie. -topografie oefenen continent Afrika Het nut van topografie is het wereldbeeld vergroten en daarnaast het aanleren van studievaardigheden die nodig zijn op het voortgezet onderwijs. De kinderen leren twaalf landen in het continent. Via de site Topomania kunnen ze zichzelf overhoren. - het knutselen van een galimoto Een galimoto is een stuk speelgoed dat gevormd is van gerecycled materiaal. De kinderen maakten o.a. een boot van een oude bak ijs, gebitsreiniger en fles. Maar ook werd er een schutbol geknutseld van plastic, een oud jampotje en rietjes. Deze week zullen ze dit afronden op woensdag. - leren over het zicht van dieren en mensen De kinderen mochten zelf een lievelingsdier opzoeken waar ze het zicht van gingen onderzoeken. Daarnaast tekenden de kinderen het oog. Zo vertelden de leerlingen over het zicht van een kikker, sidderaal, leeuw, paard, ijsbeer en kat. Daarnaast kregen de leerlingen info over de werking van het mensenlijke oog en het verschil tussen het mensenlijke oog en het dierlijke oog. - powerpoint of poster maken over je droomreis naar Zuid-Afrika De leerlingen verwerkten de droomreis met de volgende criteria: 5 bezienswaardigheden, 5 plaatsen en het vervoer in eigen creatieve vorm. Zo wilden sommige kinderen vooral in Kaapstad verblijven, andere maakten een roadtrip en weer anderen zochten het grensgebied op. -informatieposter over de woestijn In Noord-Afrika ligt de Sahara. De leerlingen verwerkten in een poster de volgende criteria: irrigatiesystemen, algemene informatie, dieren in de Sahara en een eigen katern. -het observeren van het oog van een klasgenoot Zo observeerde de leerlingen elkaars ogen en tekenden ze deze na. Maar ook keken ze naar het het kleiner en groter worden van het pupil door lichtinval. - kozen de leerlingen een eigen verwerkingsvorm bij spelling De leerlingen leerden het militairwoord en bij het oefenen van het militairwoord konden ze kiezen uit: kaboom, kikkerspel, de bom, kwartet maken, een eigen woordzoeker maken, renspel en galgje. -workshop over zelfvertrouwen Jola van Ons Welzijn kwam naar onze klas om het te hebben over zelfvertrouwen. De leerlingen moesten opdrachten uitvoeren in groepsverband en maakten kennis met de innerlijke criticus. Als je jezelf op een positieve manier aan zal moedigen en je dus zelfverzekerd voelt lukt alles beter en voel je je ook beter. Dit oefenden we op een speelse manier met het omhoog houden van latjes. We sloten af met het geven van complimenten aan elkaar. - het geven van een kring Zo gaf een leerling een nieuwskring over AED-apparten, een boekenkring over Drakeiland, een boekenkring over het Leven van een loser, een boekenkring over de Laatste helden op aarde, een spreekkring over fietsen en een spreekkring over de Titanic en een nieuwskring. - energizer in de ochtend Om het groepsgevoel de vergroten spelen we iedere ochtend een energizer. Tijdens deze energizer staat een groepsontwikkelingsfase centraal. Nu is dat norming. Met als energizer gaan we samen de teamgeest versterken en het vertrouwen op elkaar. Zo speelden we het aanbelspel, Daarnaast is het doel dat kinderen verschillende rollen binnen een groep kunnen aannemen. Zo kunnen dat zijn tijdbewaker, teamleider en stiltebewaker. Tijdens de energizers komen deze rollen terug. - Workshop over kinderrechten van Amnesty Vanuit Amnesty kwamen ze informatie overbrengen over kinderrechten en speelden we een eindspel. Amnesty vertelde over de verschillende kinderrechten en hoe deze zijn ontstaan. Een leerling won het spel en werd benoemd tot kinderrechtenspecialist. Ik hoop zo een kijkje in de klas te hebben gegeven. In een niet openbare blog zo nog foto's van de weeksluiting en sint. Morgen zal Qrabbl in de klas zijn om met de kinderen te werken aan een creatieve activiteit rondom thema Afrika. Lieve groet van 7-8, Naomi en Tessa
13 december
Lees verder
Rekenraketten
Rekenraketten
Rekenen met rekenraketten is niet mis. We onderzoeken hoe we getallen kunnen splitsen en gemakkelijker kunnen optellen.
8 december
Lees verder
Bruggen bouwen
Bruggen bouwen
Afgelopen weken heeft groep 5/6 bruggen ontworpen en gemaakt. Dit was de verwerking binnen ons wereldoriëntatie thema.
26 november
Lees verder
Ben Bus komt logeren!
Ben Bus gaat ieder weekend logeren bij één van de kinderen van groep 3! Op vrijdag gaat het koffertje met het kind mee naar huis en komt op maandag weer terug. In het koffertje zitten o.a. leesspelletjes en leesboekjes. Er zit een informatieboekje bij voor ouders/verzorgers.
22 november
Lees verder
PBS bij de weekopening
PBS bij de weekopening
Tijdens de weekopening oefenen we samen de gedragsverwachtingen van PBS in. Op deze manier is het voor iedereen fijn als we samen in het amfitheater zitten.
19 oktober
Lees verder
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren