Claudia Louwerens Claudia Louwerens
Nieuwe thema's Blink

Deze week beginnen wij aan nieuwe thema's van Blink.

Blink Wereld

Bij Blink Wereld starten wij met het thema natuurspeurders. Welke diertjes leven er allemaal bij jou in de buurt? En hoe ontdek je hoe al die diertjes heten? Ga de natuur in!

In de bijlage vinden jullie de ouderbrief.

Extra tip:

Dierenzoeker is een goede website om te gebruiken als je wilt weten wat voor diertje je hebt gevonden of gezien. Je kunt er heel overzichtelijk op verschillende manieren zoeken.

Op Meneer Spoor vind je gratis zoekkaarten.

Blink Lezen

Bij Blink Lezen starten wij met het thema allemaal mensen. Overal in de wereld wonen mensen. In Brazilië en in Oostenrijk. In Nederland en in Marokko. In Japan en Rusland. Al die mensen maken muziek, ze gaan naar school, ze houden van hun huisdier, ze vieren feest en ze spreken en schijven een taal. En allemaal doen ze het net even anders. In dit thema ontdekken de kinderen of alle mensen anders zijn, of juist hetzelfde.

Leesclubboek: Poptropica - het geheim van de landkaart
In het leesclubboek Poptropica reizen de kinderen naar een onbekend eiland met Vikingen en uitgestorven dieren. Ze verkennen het land, de mensen en de natuur. En leren daardoor over hoe mensen in andere landen (en tijden) leven.

Leesdoel: De kinderen lezen om de avonturen van drie kinderen te beleven. Ze verwerken wat ze hebben gelezen door te tekenen en te schrijven en ze geven een oordeel over het boek. Daarnaast zorgt het lezen van dit boek voor vergroting van achtergrondkennis en woordenschat (begrijpend lezen) en voor het verbeteren en onderhouden van het vlot en vloeiend lezen.
Leerdoel: De kinderen leren verbanden te leggen tussen het boek (fictie) en de werkelijkheid
(vergelijken) door naar de personages en de gebeurtenissen te kijken.

Voorleesboek: Superjuffie in de jungle
In voorleesboek Superjuffie in de jungle maken de kinderen kennis met Superjuffie en enkele kinderen uit haar klas, en met een hoteleigenaar en zijn gasten. Ze ontdekken dat alle mensen anders omgaan met de natuur en anders reageren.

Leesdoel: De kinderen luisteren naar het voorleesboek om plezier en (ont)spanning te beleven aan een
verhaal  en om meer te weten te komen over de drijfveren van mensen en dieren. Ze vergroten hun achtergrondkennis en woordenschat (begrijpend lezen). Daarnaast draagt voorlezen bij aan vlot en vloeiend lezen: een goed voorbeeld doet goed volgen.
Leerdoel: Ze leren hoe mensen het leefgebied van dieren verstoren en leren hun fantasie te gebruiken
om oplossingen te bedenken (visualiseren).

Wereldlezen

In de lessen Wereldlezen draait het vooral om begrijpend lezen. Er zijn zes lessen met diverse leesactiviteiten
en verwerkingsopdrachten.

Gepubliceerd in 'Blog van 4'