Thema geluk in Afrika

Beste ouders/verzorgers,

 

Tijdens deze blog aandacht voor alle activiteiten rondom geluk in Afrika. 

 

We hebben de afgelopen weken rondom het taalthema geluk gewerkt. Dit thema hebben we gekoppeld aan het thema van w.o. wat Afrika is. 

Om het lezen aantrekkelijk te houden heb ik ervoor gekozen om de activiteiten de benoemen in een opsomming an geluk. 

 

 

GELUK IS:

 

- het schrijven van een wens voor iemand die liefde of steun nodig heeft

 

Zo schreven leerlingen een bericht aan een moeder, klasgenoot, buurvrouw, opa, ouders, nichtje of neefje. 

Hiermee leerden ze een bericht te schrijven vanuit het hart en te ervaren wat een hartenwens met een ander doet. Ook was het aanstekelijk om dit gevoel van geluk te ervaren en ontstonden zo daarna nog hartenwensen op eigen initiatief. 

 

- het leren van een oneindigend liedje. 

Net zoals de cyclus van het leven is dit lied uit Afrika oneindig. Dit lied werd gezongen door vissers uit Congo. 

 

- het vieren van 5-12 op school

Iedereen had zijn best gedaan om iets leuks/grappigs/bijzonders te knutselen voor de ander. Daarnaast maakte iedere kind een persoonlijk gedicht voor bij de surprise. 

Ook speelden we een muziekbingo, en speelden we samen spelletjes. 

 

- gelukslessen 

Op 't Ravelijn maken wij gebruik van de methode De Gelukskoffer. Bij deze methode staan de pijlers van geluk centraal. De pijlers van geluk zijn o.a.: zelfvertrouwen, dankbaarheid, talenten, toekomstdromen, positief denken en geluk doorgeven. 

 

-het oefenen van de weeksluiting

In de week van de weeksluiting hebben de kinderen een zelf bedacht optreden geoefend. Het ging over een jongetje dat op school over Afrika heeft geleerd, vervolgens gaat hij slapen en heeft hij 's nachts allerlei dromen en nachtmerries over Afrika. O.a. over het beklimmen van de tafelberg, het bezoeken van een workshop Afrikaans dansen, het spotten van de big five tijdens een safari en het neerstorten van een vliegtuig in Kaapstad. Uiteindelijk wordt de jongen wakker en bleek het allemaal een droom/nachtmerrie. 

 

-topografie oefenen continent Afrika

Het nut van topografie is het wereldbeeld vergroten en daarnaast het aanleren van studievaardigheden die nodig zijn op het voortgezet onderwijs. De kinderen leren twaalf  landen in het continent. Via de site Topomania kunnen ze zichzelf overhoren. 

 

- het knutselen van een galimoto 

Een galimoto is een stuk speelgoed dat gevormd is van gerecycled materiaal. De kinderen maakten o.a. een boot van een oude bak ijs, gebitsreiniger en fles. Maar ook werd er een schutbol geknutseld van plastic, een oud jampotje en rietjes. Deze week zullen ze dit afronden op woensdag. 

 

- leren over het zicht van dieren en mensen 

De kinderen mochten zelf een lievelingsdier opzoeken waar ze het zicht van gingen onderzoeken. Daarnaast tekenden de kinderen het oog. Zo vertelden de leerlingen over het zicht van een kikker, sidderaal, leeuw, paard, ijsbeer en kat. Daarnaast kregen de leerlingen info over de werking van het mensenlijke oog en het verschil tussen het mensenlijke oog en het dierlijke oog. 

 

- powerpoint of poster maken over je droomreis naar Zuid-Afrika

De leerlingen verwerkten de droomreis met de volgende criteria: 5 bezienswaardigheden, 5 plaatsen en het vervoer in eigen creatieve vorm. Zo wilden sommige kinderen vooral in Kaapstad verblijven, andere maakten een roadtrip en weer anderen zochten het grensgebied op. 

 

-informatieposter over de woestijn 

In Noord-Afrika ligt de Sahara. De leerlingen verwerkten in een poster de volgende criteria: irrigatiesystemen, algemene informatie, dieren in de Sahara en een eigen katern. 

 

-het observeren van het oog van een klasgenoot

Zo observeerde de leerlingen elkaars ogen en tekenden ze deze na. Maar ook keken ze naar het het kleiner en groter worden van het pupil door lichtinval. 

 

- kozen de leerlingen een eigen verwerkingsvorm bij spelling

De leerlingen leerden het militairwoord en bij het oefenen van het militairwoord konden ze kiezen uit: kaboom, kikkerspel, de bom, kwartet maken, een eigen woordzoeker maken, renspel en galgje. 

 

-workshop over zelfvertrouwen 

Jola van Ons Welzijn kwam naar onze klas om het te hebben over zelfvertrouwen. De leerlingen moesten opdrachten uitvoeren in groepsverband en maakten kennis met de innerlijke criticus. Als je jezelf op een positieve manier aan zal moedigen en je dus zelfverzekerd voelt lukt alles beter en voel je je ook beter. Dit oefenden we op een speelse manier met het omhoog houden van latjes. We sloten af met het geven van complimenten aan elkaar. 

 

- het geven van een kring

Zo gaf een leerling een nieuwskring over AED-apparten, een boekenkring over Drakeiland, een boekenkring over het Leven van een loser, een boekenkring over de Laatste helden op aarde, een spreekkring over fietsen en een spreekkring over de Titanic en een nieuwskring. 

 

- energizer in de ochtend

Om het groepsgevoel de vergroten spelen we iedere ochtend een energizer. Tijdens deze energizer staat een groepsontwikkelingsfase centraal. Nu is dat norming. Met als energizer gaan we samen de teamgeest versterken en het vertrouwen op elkaar. Zo speelden we het aanbelspel, 

Daarnaast is het doel dat kinderen verschillende rollen binnen een groep kunnen aannemen. Zo kunnen dat zijn tijdbewaker, teamleider en stiltebewaker. Tijdens de energizers komen deze rollen terug.  

 

- Workshop over kinderrechten van Amnesty

Vanuit Amnesty kwamen ze informatie overbrengen over kinderrechten en speelden we een eindspel. Amnesty vertelde over de verschillende kinderrechten en hoe deze zijn ontstaan. Een leerling won het spel en werd benoemd tot kinderrechtenspecialist. 

 

Ik hoop zo een kijkje in de klas te hebben gegeven. 

 

In een niet openbare blog zo nog foto's van de weeksluiting en sint. 

Morgen zal Qrabbl in de klas zijn om met de kinderen te werken aan een creatieve activiteit rondom thema Afrika. 

 

Lieve groet  van 7-8, Naomi en Tessa

 

 

 

Gepubliceerd in 'Blog van Groep 7-8'

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren